Barangolások a Körösök mentén . Nem csak horgászoknak.

Körösök Vidéke

Ezüsté vált arany (hal) bánya.

Avagy nem minden aranykárász ami fénylik.

2019. április 27. - smud

Mivel hirtelen elhatározások embere vagyok , az április 24. -i  holtágszemle után , már alig vártam a másnapi nap délutánját, hogy leteszteljem azt a vizet. Tényleg van -e benne aranykárász? A kisfilmet(ide kattintva megtekinthető) elküldtem Simon Ferenc természetfotós barátomnak aki azonnal rákapott, és jelezte kijönne velem. Három órára beszéltünk meg találkozót. Nagy reményekkel vágtunk neki  a tesztpecának. Bár ő csak inkább fotózni jött. Azért a sok éves csatorna peca tapasztalataira szükségem volt. A terep nem volt egy ideális pálya.

dscf2807.JPGAz élőhely ideális lenne a széles kárásznak

Elöljáróban azonban annyit jegyeznék meg , hogy a videós  blogbejegyzés után sok visszajelzést kaptam.. A kisfilmben elmondom , jelezték nekem horgászok ,hogy  nagy számban élnek abban a holtágban aranykárászok. Azzal a dologgal nem számoltam , hogy sok olyan ember is olvassa, nézi bejegyzéseimet akik nem horgászok , és ők nem tudják miért is olyan kuriózum napjainkban az aranykárász. Most pár szóban kitérnék erre..

Az aranykárász , hivatalos nevén széles kárász (Carassius carassius) Magyarországon őshonos faj. A magyar alföld szabályozás előtti mocsaraiban élte fénykorát. Nagyon kis oxigén igényű , mindenevő  pontyféle. Húsz- harminc évvel ezelőtt az alföldi csatornákban , holtágakban még erőteljes populációja élt. Azonban az Ázsiából származó ezüstkárász (Carassius auratus gibelio) térhódítása miatt kipusztuló félben van. Súlyosan veszélyezettet halfaj lett. Az ezüstkárász agresszívabban szaporodik , és képes szaporodni az aranykárász nőstényeivel, valamint sokkal nagyobbra is megnő. Táplálékbázisa ugyanaz ami a széles kárásznak. Ezért szépen kiszorította az őshonos aranykárászt a vizeinkből.

Mi Ferivel azonban bíztunk benne , hogy ebben az elmocsarasodott holtágban még találkozunk aranykárásszal. Különösen annak tükrében reménykedtünk , hogy jelezték horgászok, sok van benne.

A felszerelést nem bonyolítottam túl . 6-os spiccbot, egy 1grammos úszó, ólom sor ,csonti csali. Nagyjából 30 dekányi etető anyag repült be gombóc formájában. A hely amit kiválasztottunk tulajdonképpen az egyetlen olyan hely a holtágon, ahol egy 6 méteres spiccbottal dolgozni lehetett. Sok választásunk nem volt. A víz mélység fél méter és méter közt változott. Pár perc horgászat után szépen jöttek az egyen méretű mocsári vörösszárnyú keszegek. Kárásznak nyoma sem volt.

Feri közben elindult a fényképezőjével témát vadászni, a kisérőjével Ritával a 13 éves nevelt lányával.

58542893_418976058663156_1458449552305553408_n.jpgFeri tapasztalt csatorna pecás. Tanácsaira bizony szükségem volt.

Én ott maradtam tovább próbálkozni. Erős széllel küzdve nehéz volt a szereléket vissza juttatni az etetésre. Illetve az úszót is tolta a víz nagyon, egy ilyen szélroham miatt megszaladt úszó hirtelen elmerült. Bevágás után erős védekezés és lás csodát pillanatok alatt egy csodaszép arany színű kárász vergődött a kezemben. Kiabáltam Ferinek , hogy jöjjön fotózni mert az én gépen tőlem távol feküdt a földön. Vissza is ért hamar. Közösen megállapítottuk, hogy aranyszínű ugyan, de sajnos nem széles kárász. Ez bizony ezüst kárász. Valószínű a helyi környezeti adottságok miatt arany színű. De a háta íve és az úszói alapján egyértelműen ezüstkárász fajú. Fogtam még belőlük sokat, változatos színekben. Az egészen aranysárgától a tiszta ezüst színűig. Sajnos mind ezüst kárász volt.

A holtág egyébként nagyon csábító, kis érintetlen természetes mocsársziget a szántóföldek ölelésében.

Az etetésen több komolynak tűnő forgás is jelentkezett, a felerősödő szél azonban egyre inkább lehetetlenné tette az akadás mentes bedobást, úgyhogy abba hagytuk a pecát.  Előtte akadt még egy „aranyos „pillanat. Egy röpke időre Rita is kipróbálta a horgászatot, bár Feri  kijelentette , hogy panelgyerek ennek ellenére nagyon érdeklődő volt a természet jelenségei iránt. Törékeny termetével alig bírta el a 6 -os amúgy könnyű pálcát.Miközben egy kis vörkét emeltünk ki közösen megjegyezte , hogy amúgy szokott horgászni…. A MINECRAFT-ban !

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.